Najwyższa Izba Kontroli podjęła i prowadzi kontrolę [1] dotyczącą profilaktyki i leczenia zaburzeń odżywiania wśród młodzieży.
Zostały przygotowane ankiety, które kierowane są do uczniów i uczennic szkół podstawowych (powyżej 12. roku życia) i ponadpodstawowych, ich rodziców oraz nauczycieli.
Celem badania ankietowego jest uzyskanie danych pozwalających na ustalenie skali problemu, a także zdefiniowanie działań profilaktycznych i edukacyjnych oczekiwanych przez osoby doświadczające zaburzeń odżywiania i osoby im bliskie. Informacje te posłużą Najwyższej Izbie Kontroli do oceny działań podejmowanych dotychczas przez odpowiedzialne podmioty i organy państwa w przedmiotowym zakresie.
Odpowiednie żywienie dzieci i uczniów jest warunkiem ich prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego. Wpływa także na wyniki osiągane w trakcie nauki.
Posiłki, które uczeń/uczennica spożywa w domu i w szkole, powinny zapewniać mu/jej odpowiednią siłę do nauki i zabawy i równocześnie nie powodować nadmiernego pobudzenia u dziecka oraz niedożywienia.
Środowisko oświatowe ma znacząca rolę, aby przeciwdziałać zaburzeniom odżywiania oraz wspierać dzieci i młodzieży w tym problemie. Potrzebne jest rozpoznanie skali zagrożenia.
Należy zaznaczyć, że niezbędnym warunkiem skutecznej realizacji potrzeb uczennic i uczniów w praktyce szkolnej jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
W załączeniu wzór ankiety oraz szczegółowe instrukcje dotyczące jej przeprowadzenia. Poniżej potrzebne linki:
Link do strony NIK, na której udostępniono ankiety:
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zrozumiec-zaburzenia-odzywiania-wez-udzial-w-ankiecie.html
Link do ankiety dla uczniów:
https://badania.nik.gov.pl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=UCZEN
Link do ankiety dla rodziców uczniów:
https://badania.nik.gov.pl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=RODZIC
Link do ankiety dla nauczycieli:
https://badania.nik.gov.pl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=NAUCZYCIEL
Prosimy o zachęcenie uczniów do wypełnienia ankiet! Im więcej osób je wypełni, tym rzetelniej będzie można zaplanować działania zapobiegające zaburzeniom w odżywianiu uczennic i uczniów.
[1] P/25/079 – Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania, poz. 79 w Planie Pracy NIK na 2025 r.