11 czerwca 2025

Konkurs: Rola młodzieży w obszarze technologii cyfrowych w służbie silnej i zjednoczonej Europy

Nabór zgłoszeń do konkursu na plakaty uczniów klas VII szkół podstawowych oraz klas I i II szkół ponadpodstawowych w ramach projektu trójstronnego Trójkąta Weimarskiego na temat:

ROLA MŁODZIEŻY W OBSZARZE TECHNOLOGII CYFROWYCH W SŁUŻBIE SILNEJ I ZJEDNOCZONEJ EUROPY

Uczniowie na tropie cyfryzacji

Francuskie stowarzyszenie „Trójkąt Weimarski” organizuje we współpracy z partnerskimi stowarzyszeniami Weimarer Dreieck e.V. w Niemczech oraz Trójkąt Weimarski w Polsce konkurs na prace uczniów szkół średnich z Niemiec, Francji i Polski. W swoich plakatach uczniowie powinni podjąć temat potencjału technologii cyfrowych w służbie silnej i zjednoczonej Europy oraz roli młodzieży w tym procesie.

W Niemczech, Francji i Polsce uczniowie szkół ponadpodstawowych mają za zadanie przeanalizować wpływ cyfryzacji w swoim kraju i w Europie. W jaki sposób sztuczna inteligencja (SI) może służyć Europie i ją wzmacniać? Dlaczego cyberbezpieczeństwo to problem ogólnoeuropejski? Jak młodzi ludzie postrzegają wykorzystanie nowych technologii dla silnej i zjednoczonej Europy?

PREZENTACJA

Stowarzyszenie „Trójkąt Weimarski” we Francji zaprasza uczniów z Niemiec, Francji i Polski – trzech krajów Trójkąta Weimarskiego – do przygotowania plakatów na temat przyszłości nowych technologii w służbie silnej i zjednoczonej Europy.

Trójkąt Weimarski to trójstronne stowarzyszenie działające na rzecz dialogu i współpracy w Europie, które stawia pytanie o rolę młodzieży w rozwoju nowych technologii.

Uczniowie mają za zadanie stworzyć plakaty z refleksjami na temat tego, jak młodzież może współpracować na rzecz rozsądnego, wspólnego wykorzystania technologii w obszarach takich jak cyberbezpieczeństwo czy sztuczna inteligencja.

Obecnie obserwujemy dwie przeciwstawne tendencje: z jednej strony rosnące zaniepokojenie wszechobecnością sztucznej inteligencji w różnych dziedzinach życia, z drugiej – jej idealizowanie. Krytyka i zachwyt są powszechne. SI stała się przedmiotem debat, a jej ograniczenia często są ujawniane.

Również znaczenie cyberbezpieczeństwa nie wymaga dodatkowego wyjaśnienia – jest ono niezbędne do ochrony krajów przed wszelkimi zagrożeniami związanymi z technologią cyfrową. Cyberbezpieczeństwo pozostaje jednym z największych wyzwań do rozwiązania.

KONTEKST

Trójkąt Weimarski został utworzony 29 sierpnia 1991 roku, po zakończeniu zimnej wojny, w wyniku wspólnej deklaracji ówczesnych ministrów spraw zagranicznych: Rolanda Dumasa, Hansa-Dietricha Genschera i Krzysztofa Skubiszewskiego. Jego celem była promocja współpracy i wzajemnego zrozumienia między trzema krajami.

Trójkąt Weimarski jest przykładem udanego procesu pojednania między Niemcami, Francją i Polską po tragediach II wojny światowej. Na poziomie rządowym kraje te prowadzą regularne konsultacje w sprawach europejskich i zagranicznych.

Francuskie stowarzyszenie „Trójkąt Weimarski” powstało w 2015 roku, aby – obok działań państwowych – wspierać zaangażowanie francuskiego społeczeństwa obywatelskiego w projekty trójstronne. Zrzesza ono obywateli oraz przedstawicieli polityki, edukacji, kultury i gospodarki.

Po wielu projektach zrealizowanych w ostatnich 10 latach, kolejne działanie poświęcone będzie aktualnym zagadnieniom: cyfryzacji, współpracy europejskiej i roli młodych Europejczyków w silnej i zjednoczonej Europie przyszłości.

Rozwój narzędzi służących przekazywaniu i rozpowszechnianiu wiedzy odegrał kluczową rolę w odbudowie Europy. Potencjał nowych technologii wciąż pozostaje niewykorzystany.

Przyszłość technologii cyfrowych jest dla nas szczególnie ważna, ponieważ stanowią one nowe narzędzia komunikacji i informacji, z którymi muszą umieć obchodzić się obywatele Europy.

Jak można w Europie wypracować wspólną politykę korzystania z tych narzędzi? Jakie wspólne podejście europejskie można przyjąć, aby działać w sposób spójny, silny i odpowiedzialny w świecie rozdartym przez sprzeczne wartości?

Gdzie znajdują się punkty wyjścia do promowania wspólnej polityki między krajami europejskimi? Jak zaangażować młodzież w wartości etyczne i demokratyczne, które mogą wzmocnić jedność naszych krajów?

Zaangażowanie młodego pokolenia jest niezbędne, aby zrozumieć znaczenie zmian społecznych związanych z wykorzystaniem nowych technologii i aktywnie uczestniczyć w tworzeniu oraz wdrażaniu systemu wartości zgodnego z europejskimi przekonaniami.

ZAPROSZENIE DO ZGŁOSZEŃ

Francuskie stowarzyszenie „Trójkąt Weimarski” zaprasza uczniów klas VII szkół podstawowych oraz klas I i II szkół ponadpodstawowych z Polski do przygotowania plakatów na temat:

ROLA MŁODZIEŻY W OBSZARZE TECHNOLOGII CYFROWYCH W SŁUŻBIE SILNEJ
I ZJEDNOCZONEJ EUROPY

Plakaty mogą dotyczyć tematów takich jak sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, Europa i europejska młodzież. Powinny prezentować stanowisko uczniów, przy czym Europa powinna być postrzegana jako wspólna wartość.

Do plakatu należy dołączyć krótki tekst wyjaśniający, w którym uczniowie przedstawią swoje główne idee związane z tematem oraz wyjaśnią wybór treści plakatu.

Zebrane plakaty będą wyrazem wizji uczniów z trzech krajów i zostaną zaprezentowane podczas debaty w październiku w Ambasadzie RP.

Plakaty wraz z tekstami objaśniającymi zostaną opublikowane i powielone w celu zaprezentowania zaangażowania szkół, pracy uczniów i roli młodzieży w obszarze technologii cyfrowych na rzecz silnej i zjednoczonej Europy.

Każda uczestnicząca klasa otrzyma podziękowanie i małą niespodziankę z Francji.

Każda szkoła otrzyma broszurę o projekcie oraz kopię wszystkich plakatów powstałych w trzech krajach, aby mogła zorganizować własną wystawę.

REALIZACJA

  • Format plakatu: A1
  • Na każdym plakacie muszą się znaleźć: tytuł, nazwa szkoły, klasa, flaga kraju, symbol Trójkąta Weimarskiego i DFJW (Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży).
  • Tytuł i podpisy powinny być napisane w języku ojczystym.
  • Uczniowie mogą wykorzystać różne formy graficzne (rysunki, zdjęcia, schematy, komiksy, mapy, teksty itd.).
  • Przekaz plakatu powinien być zrozumiały i mieć odniesienie do Europy.
  • Uczniowie mogą korzystać z literatury i artykułów oraz przeprowadzać własne badania.
  • Zaleca się, aby uczniowie kontaktowali się z uczestnikami konkursu eseistycznego i wymieniali się przemyśleniami (np. o cyfryzacji, jej wpływie na Europę, europejskich rozwiązaniach).
    Wymiana może mieć formę wirtualną lub odbywać się w szkole – w zależności od możliwości. Nauczyciel może opowiedzieć o wymianie podczas debaty.

KOMUNIKACJA

Każdy plakat należy przesłać w wersji cyfrowej na adres:
 📧 trojkatweimarski.polska@gmail.com

TERMINY

Plakaty należy przesłać do 31 sierpnia 2025 r.

WYBÓR PLAKATÓW I PREZENTACJA

Plakaty zostaną przesłane do stowarzyszenia „Trójkąt Weimarski”, które wybierze po jednym zwycięzcy z każdego kraju.

Plakaty zwycięzców zostaną zaprezentowane przez przedstawiciela danej szkoły podczas debaty w Ambasadzie RP w Paryżu. Plakaty zostaną również zaprezentowane w Instytucie Polskim w Paryżu jako część wystawy poświęconej Trójkątowi Weimarskiemu.

WSPARCIE FINANSOWE

Każda uczestnicząca klasa otrzyma dofinansowanie na koszty powielania i wysyłki plakatów.

W razie pytań prosimy o kontakt:
 📧 trojkatweimarski.polska@gmail.com

Udostępnij...
Share on Facebook
Facebook