Szanowni Państwo
Dyrektorzy szkół,
uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411), podmioty publiczne są obowiązane do opracowania w terminie do dnia 31 marca 2025 r. raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w danym podmiocie. Raport zawiera informacje w zakresie spełniania przez dany podmiot, w ramach prowadzonej działalności, minimalnych wymagań w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa w art. 6 ww. ustawy oraz o każdym przypadku zapewnienia dostępu alternatywnego wraz z uzasadnieniem konieczności jego zastosowania (art. 7 ww. ustawy).
Zatwierdzony raport powinien zostać opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej danego podmiotu lub jego stronie internetowej, jeśli nie posiada BIP – również w terminie do dnia 31 marca 2025 r.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) jako koordynator procesu raportowania dostępności, podjęło współpracę z Głównym Urzędem Statystycznym (GUS) w przedmiotowym obszarze. GUS, podobnie jak w roku 2021, będzie koordynował proces zbierania danych od podmiotów publicznych i ich agregację. Formularz raportu o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego został już opublikowany na stronie BIP MFiPR[1]. Jego złożenie będzie polegało na wypełnieniu wersji formularza dostępnej na stronie Portalu Sprawozdawczego GUS (PS GUS) pod adresem: https://raport.stat.gov.pl/.
MFiPR, w ramach strony internetowej rządowego Programu Dostępność Plus, uruchomiło podstronę dotyczącą, zaplanowanego na 2025 r., procesu raportowania o stanie zapewniania dostępności przez podmioty publiczne[2]. Szczegółowych informacji na temat procesu raportowania udziela Pan Filip Maciągowski z MFIPR (nr tel.: (22) 273-79-67, adres e-mail: Filip.Maciagowski@mfipr.gov.pl)
Mając na uwadze prośbę Pani Barbary Nowackiej Minister Edukacji oraz MFiPR, uprzejmie informuję, iż szkoły publiczne, zespoły szkół oraz zespoły szkolno-przedszkolne również są zobowiązane do opracowania tego raportu.
Podkarpacki Kurator Oświaty
Dorota Nowak-Maluchnik
[1] Link: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/formularz-raportu-o-stanie-zapewniania-dostepnosci
[2] Link: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/koordynatorzy-dostepnosci/raport-o-zapewnieniu-dostepnosci/raport-2025/